Lapsena Koskenkorvalla
asuimme Rengon pihatuvassa. Vietin paljon aikaa keittiön pöydän alla
mielikuvitustyyppien kanssa pölpöttäen..
Kiltti lapsi en ollut,
joten keittiön oven päällä oli aina piiska, pari koivun oksaa muistuttamassa tottelemisen
tärkeydestä. Kerran eräs poliisi tuli asioimaan isän kanssa. Kun kurkistin
pöydän alta, poliisi sanoi, että onpas flikalla pitkät piiskat. Äiti heti oven
päälle katsomaan ja puolustautumaan: ”Pakko
niitä on tuolla pitää, että tyttö tottelisi.” Johon poliisi: ”Tarkootin tukas
olevia lettejä. Täällä niitä sanotahan piiskooksi.”Tietysti aloin parkua,
mutta niin hiljaa, ettei kukaan kuullut.
Eräänä talvena mummu tuli
meille ja Paavo-setä halusi ottaa meistä pihalla valokuvan. Siinä seisomme
mummu, äiti edessään pikkusisko kelkassa ja minä itkien lohduttomasti. Olin
varma, että joudumme siihen neliskanttiseen laatikkoon, jota P.K. räpläsi.
Tilanteen laukeamista en enää muista.
”Se on niin yliherkkä”,
minusta sanottiin usein, koko ajan, jatkuvasti. Se kuulosti siltä, että olen
erilainen, omituinen ja outo. Itku oli herkässä, vierastin kirkkaita valoja,
pelkäsin kovia ääniä, tuntemattomia ihmisiä, suurta väenpaljoutta, jotakin outoa ja uhkaavaa, joka
kulki varjona vieressä. Myöhemmin se muuttui Garpin maailman kautta Pohjaemuksi,
Tuhon Kädeksi, joka asuu muutaman millin niskani yläpuolella.
Koulussa opin peittämään omituisuuksiani. Outouden kätkeminen jatkui pitkälle aikuisikään. Itkin salaa
vessassa, josta palasi entistä iloisempinaamainen minä.
Nuorena aloin kammota
tunteenpurkauksia, joita taide sai aikaan: koskettava maalaus, kaunis musiikki,
puhuttava runo. Jevgeni Jevtusenko on kirjoittanut tästä upea runon kirjassa Olen vaiti ja huudan.
Muistan hyvin, miten
ensimmäisen kerran sanoin ääneen, että olen yliherkkä. Olimme Terhin kanssa
Seinäjoen kirjaston lastenosastolla tarroittamassa kuvakirjoja. Terhi sanoi
minulle jotain henkilökohtaista kivaa, ja minä purskahdin itkuun. Tunnustin
hänelle, että tällainen minä kaiken iloisuuden alla olen: kuolemaisillani
suruun, jos joku sanoo jotain kaunista. Pelkään myös kiitosta ja uskon
kehumisen aina olevan oikeasti sen vastakohta.
Pohjanmaan Suurmessujen
Kirjamessuilla silmäni avautuivat. Sain haastatella kirjailija Anja Snellmania
hänen uudesta kirjastaan Antautuminen, jonka kirjailija on omistanut
erityisherkille. Keskustelimme lähes tunnin erityisherkkyydestä, sen
ominaispiirteistä, yleisyydestä, termin tulosta Suomeen ja siitä, miten Anja
Snellman on antanut kasvot, avoimet kasvot erityisherkkyydelle. Myös yleisö osallistui keskusteluun.
Voisin kirjoittaa tarinan
Vapautuminen. Ehkä se on tässä. Se mikä ennen oli outoutta, omituisuutta,
erilaisuutta on nyt vain ominaisuus, jolle on syynä pieni vinksu aivoissa.
Se ei ole pahuutta, tuhmuutta tai kummallisuutta. Ei sitä tarvitse piiskalla häätää.
Se että pyysin talonmiestä
sammuttamaan edes kaksi loisteputkea neljästä työpöytäni yllä katossa olevasta valaisimesta,
ei ollut konstailua, vaan todellinen tarve muuttaa työtila silmilleni
paremmaksi. Tänään voin puolustautua "diagnoosilla”, kun joku huomauttaa minun
taas oikuttelevan.
Erityisherkkiä ihmisiä on paljon
ja erityisherkkyydellä on monia tasoja. Joku on vain muutamille asioille,
yhdelle aistille, toinen kantaa valtavaa herkkyystaakkaa mukanaan. Olen
miettinyt, miten paljon energiaa olen tähän ikään ehtinyt tuhlata herkkyyden
peittämiseen.
Nyt näytän naamani. Olen
sellainen kuin olen. Muiden hyväksyntää en enää etsimällä etsi, vaikka olen
tällainen, erilainen, erityisherkkä muori.
Vertaisryhmäterapiaan en
usko. Olen nähnyt ryhmiä, joissa yllytetään toisiaan sen sijaan että tukemalla hillittäisiin.
Sitä ihanammalta tuntuu, kun joku kauan tuttu tulee vastaan, vaihdamme ensin
kirvesvarret ja äkisti puhumme oikeasta asiasta sydämestä sydämeen, paljain
naamoin.
Kiitos Sinulle!
VastaaPoistaKiitos kiittämästä!
VastaaPoista