Sinä
tammimaanantaina luomeni olivat surusta raskaat: en halunnut herätä, en
halunnut nousta, en halunnut, en.
Olin
luvannut esitellä Apila-kirjastoa, Erkille, joka ei vielä ollut ehtinyt käydä
siellä.
Tietysti
nousin, join teen, tälläydyin ja lähdin. En itkenyt matkalla kirjastoon, se ei
ollut itkemistä, kyyneleet vaan vuotivat puuteriin uria, kyynelsin, kyynelöin.
Tietenkin
olet utelias: Erkin tapaamisen vuoksiko, ei, ei, vaan suru syntyi tunteesta, että
maanantait ovat liian lyhyitä, erityisesti tammimaanantait.
Kymmeniä
vuosia sitten tokaluokkalainen poika näytti minulle Alvar Aallon suunnitteleman
kirjaston sielun. Olin esitellyt taloa luokalle lastenosastolta aikuisten
lainaushallin läpi alas varastoon, käsikirjastoon, ruoskimiskoppiin, ylös
musiikkiosastolle ja sieltä pitkää käytävää takaisin lastenpuolelle. – Lattia
on liukas, ette saa juosta, huusin juoksuun säntäävien lasten perään jäädessäni
kävelemään siilitukkapojan kanssa hitaammin. Seurasin, miten hän katsoi
ympärilleen, pysähtyi lainaushallin neuvontatiskin luona, nosti katseensa
korkealle katon rajaan seinäikkunoita kohti, huokasi syvään: - Miten kaunista!
Tammiaurinko siinsi vinosti kapeista ikkunoista kirjastoon, pieni pöly tanssi
kilossa, varjot ja valot leikkivät isossa hallissa. ”Miten kaunista!”
Sillä
hetkellä ymmärsin Alvar Aallon pyrkimyksen, hänen arkkitehtuurinsa ytimen ja
aluksi vankilana pitämäni kirjaston sielun. Olen kohta kolmekymmenvuotisen
kirjavinkkariurani aikana käynyt sadoissa kirjastoissa, monissa useamman
kerran. Joidenkin kirjastojen sielun tuntee oitis sisään astuessaan: Helsingin
Rikun, Mynämäen, Salon, Lapuan, Kurikan, Kauhavan, Hankasalmen, Kolarin ja
Taivalkosken kirjastojen esimerkiksi. Muutamien kirjastojen sielua en ole
lainkaan aistinut.
Apila
on erilainen kirjasto. Olen piipahdellut, istunut, osallistunut tilaisuuksiin,
esiintynyt, kokoustanut, tikunnut, kahvitellut, etsinyt kirjoja, hakenut
varauksia, mutta Apilan sielua en ole tuntenut.
Lähdemme
Erkin kanssa kiertämään Apilaa. Kurkistamme lastenosastolle, Piilomaahan, jossa
Helena hyllyttää kontillaan kirjoja, vilkaisemme paljaaseen, juhlavaan
lukusaliin, kierrämme aikuisten osastoa, laskeudumme Lukuportaikkoa
musiikkiosastolle, katsomme näyttelytilan ja palaamme ylös. Saan varaamani Kauniin sydämen ja jatkamme ylös kahvilaan.
Mennessä pysähdymme katsomaan näkymää Lukuportaikkoon, kirjasaliin ja ulos
antavalle ikkunaseinälle. Erkin havainnot ja kommentit raottavat Apilan lehtiä
ja avaavat sen sydämen: se ei ole mikään yksityiskohta, arkkitehdin omapäisyys
kirjahyllyn päädyn infosta, katon raaka pinta, oudot pehmustetut kolot
musiikkiosaston seinässä, outo ikkuna katon rajassa tai toinen lattian rajasta
lähtevä. Ylhäältä päin kolmilehtisenä näkyvä Apila on nelilehtinen: neljäs
lehti sisältää kirjat, muun aineiston ja ystävällisen henkilökunnan. Apilan
sielu ja sydän on kokonaisuus: rakennus, tarinat ja tieto kirjoitettuna ja
kuvattuna, musiikki, lehdet, runot, sadut.
Ja
sanat, kauniit suomalaiset sanat, meidän rikas perintömme.
Juttelemme
Erkin kanssa pitkään monenlaisista asioista. Olen kiitollinen hänelle siitä,
että hän näytti minulle Apilan sydämen samoin kuin se pikkupoika muinoin avasi
minulle Aalto-kirjaston sielun.
Ajan kotiin täysperävaunurekan jäljessä. Auton perässä ihan alhaalla vasemmalla on kirkas, punainen, pieni valo, joka pyörii. Onko lampun päällä propelli vai pyöriikö lamppu.
Tammimaanantaini on kyllin pitkä, jotta ehdin löytää Apilan sielun, parantaa Erkin kanssa maailmaa, kohdata muutamia ystäviä ja iloita rekan punaisesta pyöriväisestä.
Nostalgiset muistot hulvahtivat mieleen: Karhulan kauppalan kirjasto 60-luvulla. Pieni puutalo, sinistä seinissä.
VastaaPoistaKävin isän kanssa lauantaisin pikkutyttönä. Lastenosastolta sain lainata lastenkirjoja. Isä vannotti pitämään näpit irti isojen tyttöjen kirjoista. Pakko oli lukea salaa hyllyjen välissä Uhmamielimorsianta ja tyytyä Villeihin veitikoihin kotiin viemisiksi.
Isona, jo ylioppilastyttönä pääsin harjoittelijaksi. Jopa amanuenssin viransijaisena sain hetken toimia.
Minusta kirjaston sielu olivat asiakkaat. Pididis-pappa -niminen mummeli, joka kävi perimmäisessä huoneessa tuuppaamassa hyllyjen kirjat kiinni takaseinään ja jonka visiitin saattoi haistaa vielä kauan hänen jo lähdettyään kotiin.
Kolmisormi-Olli, joka rakasti Jack Londonia ja pelasti kirjaston kirjat joutumasta kaveripiirinsä makkaranuotioon. Tehtaantyöläinen, jolle minut, nuorimmaisena, velvoitettiin sanomaan, ettei voileipää sovi pitää kirjanmerkkinä uuden Päätalon välissä yövuorossa.
Yläkerran lehtivarasto, jossa Sirkan, Maijan ja Lean kanssa käytiin tupakalla, vaikka ei taatusti ollut paloturvallista. Maijan etanasäilykkeet, joita ensimmäisen kerran elämässäni maistoin.
Niilo, lastenosaston lapsia arasteleva hoitaja. Frille, Niilon edeltäjä, pientä pöllöä muistuttava Ahvenanmaalta kotoisin ollut maailman ystävällisin ja suloisin täti.
Kirjat, kirjojen tuoksu. Detroit-lainaussysteemi. Käsinkirjoitetut "karhukirjeet".
Johtaja, joka ei pitänyt Anni Polvaa ja Rebekka Räsästä kirjastoon sopivana luettavana.
Siitä sielusta on minussa ikuisesti hitunen.
T von L