maanantai 13. kesäkuuta 2016

Moninainen KokoNainen

Ilmajoen kunnantalossa oli 12.6. hyvin moninainen, sydämeen yltävä ja tunteita nostava monitaiteinen KokoNainen-konsertti.
Katri Tapolan koskettavat, viisaat, hauskat ja ironiset tekstit olivat saaneet Marjut Vuorennon säveltämään monipuolista ja vaihtelevaa musiikkia. Laulut tulkitsi voimakkaasti, herkästi ja eläytyvästi sopraano Terttu Iso-Oja. Kirsikkoina musiikki- ja tekstikakun päällä olivat Virpi Talvitien näyttämön lakanalle heijastetut Virpin omintakeiset kuvat.
En osaa musiikkitermistöä, mutta osaan kertoa, miten täyteläisen ja rikkaan elämyksen koin KokoNainen-konsertissa ja nyt tätä kirjoittaessa.
Pianon takana istui säveltäjä Marjut Vuorento, joka oli löytänyt tekstejä hyvin tukevia säveliä, haikeita, reippaita, ilakoivia, temperamenttisia, vähän kiukkuisiakin.
Terttu Iso-Oja tulkitsi laulut erinomaisen näyttelijän taidolla: hänestä pursusi kaipausta, surua, raivoa ja myös tyyniä tunnelmia. Olin pompata puoli metriä tuolilta säikähdyksestä, kun lusikkanippu lensi lattialle tai granaattiomenan siemenet varisivat kodastaan.
Kirjailija Katri Tapola luki tummalla ja lämpimällä äänellään Maaseudun Tulevaisuudesta milloin konserttia kokoavia ”uutisia” milloin välijuontoja.
Koko ajan saimme nähdä Virpi Talvitien värikkäitä, mielikuvitusta ruokkivia ja lauluja tukevia kuvia.
Kuvat olivat tuttuja Mahdottomuuksien rajoissa –kirjasta, josta oli myös osa lauluteksteistä. Niiden lisäksi Katri Tapola oli kirjoittanut uusia sanoituksia.

”KokoNainen on tekijöilleen granaattiomena, joka kypsyi kysymyksestä: mitä kaikkea pitää sisällään nainen keskellä elämää?”

Konsertti oli aisteja herättävä ja hivelevä elämys. Lavastus näyttämön edessä oli vähäinen: pieni pöytä, pari tuolia, Katrilla kahvikuppi ja Maaseudun tulevaisuus. Terttu Iso-Oja muuntui esiliinan, huivin ja kenkien avulla eri laulujen tunnelman tulkiksi. Ai, unohdin lusikat ja granaattiomenan. Virpi Talvitie tuli esiin kuvina ja Marjut Vuorento säestäminään sävelinä.
Muutama laulu jäi päällimmäiseksi mieleen. Itselle Kevät oli ehdoton ykkönen: ”Kevät tulee, kun se ehtii” sopii hyvin tähän kevääseen, jos mielessä ajattelemme kesää kevään tilalle. Sinä päivänä –laulussa oli raikasta erotiikkaa. Talven selkä tuntui kuin olisi minusta tehty: 
"Talven selkä on kumarassa ja vanha."
Laulut olivat mukavan vaihtelevassa järjestyksessä: vuoroin huumoria, kärsimättömyyttä, haikeutta, hampaat irvessä –uhkaa, imelyyttä, kujeilua, lohduttomuutta, määrätietoisuutta. Ihan niin kuin naisen tunne-elämä sisällään eri sävyjä pitää.
”Ja kaikki uurteeni ovat elämää”, luki Katri Tapola Maasumista.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti