Seinäjoella Eskoon
palvelukeskuksen alueella toimii yksi kaupungin kouluista. Niittyvillan koulu
on erityiskoulu, jossa käy monivammaisia ja muita vaativan erityistyön
oppilaita.
Lastenkulttuurikeskus
Louhimo tarjosi kaupungin kouluille erilaisia Omakerhoja, ja Niittyvillaan
haluttiin sanataiteeseen ja musiikkiin painottuva kerho. Valittu ohjaaja sai
kokopäivätyön muualta, ja minulta kysyttiin ottaisinko vetääkseni Niittyvillan
Omakerhot. Otin, mutta ilman musiikkia.
Tässä tapauksessa onni
kaksinkertaistui: vakityön saaneen ohjaajan sijaan sain kaksi tuntia
kerhonpitoa joka keskiviikko, ja yksinäinen, synkkä Kissalesken syksyni
valaistui onnellisesti. Eskoo on tuttu paikka: olen asunut kauan sitten Eskoon
keskuslaitoksen alueella 16 vuotta, ja kehitysvammaiset tulivat tutuiksi sinä
aikana.
Niittyvillan koulussa on
neljä luokkaa, neljä opettajaa sekä lukuisia muita aikuisia opettamassa,
ohjaamassa ja pitämässä huolta kaiken sujuvuudesta. Yläkoulun ope Sinikka
Hilmola-Rytioja toimii koulun johtajana.
Helppoja, kosketeltavia ja
isokuvaisia kirjoja
Ihan aluksi minulla oli
vaikeuksia löytää sopivia kirjoja. Alakoulun Omakerho kaipasi kosketuskirjoja
tai kirjoja, joissa on mukana eläinten ääniä,ja kuvakirjoissa on syytä olla
isot ja selkeät kuvat. Kaikki oppilaat eivät puhu, muutama kuulee huonosti,
joku näkee huonosti ja monilla on vaikeuksia ilmaista itseään. Apuna käytetään ”kommunikaatiosanakirjoja”
tai erilaisia kortteja, joilla voi viestiä, pitääkö jostain vai ei. Lähes joka kerta menen
sisäisesti vapisten alaluokkaan: onnistunko vuorovaikutuksessa, saanko lapsia
mukaan, saavatko he mitään irti tarinoistani tai runoistani.
Laura Latvalan Pikku
Marjan eläinkirja vaikutti tutulta monen lapsen ilmeistä päätellen.
Opettaja Kirsi Kunnarin kanssa luimme yhdessä Kirsi Kunnaksen Tapahtui Tiitiäisen maassa –kirjaa, kun meillä molemmilla oli sama kirja: toinen näytti kuvia, toinen luki. Samalla tavalla esittelimme runomittaisia Ennen näkymättömiä eläimiä, joista Ulf Stark oli kirjoittanut ja jotka Linda Bondestam oli kuvittanut.
Opettaja Kirsi Kunnarin kanssa luimme yhdessä Kirsi Kunnaksen Tapahtui Tiitiäisen maassa –kirjaa, kun meillä molemmilla oli sama kirja: toinen näytti kuvia, toinen luki. Samalla tavalla esittelimme runomittaisia Ennen näkymättömiä eläimiä, joista Ulf Stark oli kirjoittanut ja jotka Linda Bondestam oli kuvittanut.
Mahtava ilon hetki koitti, kun yksi tähän asti vaienneista pojista aloitti loruamisen omalla tavallaan. Olin juuri lukenut Jukka Itkosen maanmainiota Villin lännen murmelia. Itkosen rytmikkäät runot ja lorut vaativat taputusrytmitystä ja tarttuvat mieleen helposti.
Marja-Leena Tiaisen Poika joka katosi puree
Yläkoululaisten ryhmässä
on vain 3-5 oppilasta. Vanhin pojista on rippikoulussa. Keskittyminen kirjaan
ja paikallaan pysyminen ei ole näille kavereille ihan helppoa. Joskus ehdotan
että koko joukko käy maate patjoille, otan meirän murtehelle kiriootetun
tarinan, ja yleensä se kuunnellaan aika tarkoin (jos kaveri vieressä ei kuorsaa
liian lujaa). Lyhyet, hulluttelujutut
kiinnostavat, eivätkä kuvat ole lainkaan huono asia.
Jukka Laajarinteen Ruualla
ei saa leikkiä- ja Andrus Kivirähkin Koiranne alkaa kohta kukkia -kirjojen
lyhyet kertomukset kuunneltiin jokseenkin keskittyneesti.
Sitten löytyi se ehdoton
ykkönen: äikänopettajain vuosipäivillä pysähdyin BTJ-Finlandin Avain-kirjojen
eteen, Marja-Leena Tiaisen Poika joka katosi osui silmiini, ja sain sen ihan
meidän koulua varten. Neljällä kokoontumiskerralla luin tämän selkokielisen
version ääneen, ja vierestä poikien reaktioita seurannut ohjaaja J-P Peltola
kertoi, että ei ikinä ennen ole mitään kirjaa kuunneltu yhtä tarkasti.
Seiskaluokkalaisesta kirja oli tosi pelottava. Rippikouluikäisestä kirja oli kiva, mutta myös surullinen pojan katoamisen tähden.Viidesluokkalainen vierailija tykkäsi kirjan jännityksestä ja teki malttamattomana välikysymyksiä ja –huomautuksia tämän tästä. Kasiluokkalaisen mielestä kirja oli hyvä. Myös paikalle olleet aikuiset kuuntelivat eläytyen 17- vuotiaan Hannan elämään pikkuveljen kadottua. – Lue vielä, lue vielä, kuulin joka kerta lopettaessani, mutta halusin pitkittää yhteistä kokemustamme Mikon perheen tunnelmista ja tunteista pojan kadottua. Surullisuudesta huolimatta kirjan loppu laukaisi jännityksen ja huolen.
Seiskaluokkalaisesta kirja oli tosi pelottava. Rippikouluikäisestä kirja oli kiva, mutta myös surullinen pojan katoamisen tähden.Viidesluokkalainen vierailija tykkäsi kirjan jännityksestä ja teki malttamattomana välikysymyksiä ja –huomautuksia tämän tästä. Kasiluokkalaisen mielestä kirja oli hyvä. Myös paikalle olleet aikuiset kuuntelivat eläytyen 17- vuotiaan Hannan elämään pikkuveljen kadottua. – Lue vielä, lue vielä, kuulin joka kerta lopettaessani, mutta halusin pitkittää yhteistä kokemustamme Mikon perheen tunnelmista ja tunteista pojan kadottua. Surullisuudesta huolimatta kirjan loppu laukaisi jännityksen ja huolen.
Oli vaikea löytää uutta
jatkokirjaa. Kallasin kirjahyllyjä kotona ja löysin Märta Tikkasen Mä olen
kovis –kirjan. Kyllä sitäkin kuunneltiin, mutta ei ehkä yhtä lujasti eläytyen
kuin Marja-Leena Tiaisen kirjaa. Olisiko aika päivittää markka-aikainen
selkokirja euroaikaan?
Kirjoitimme yhdessä
Lähes joka kerhossa
kirjoitimme myös yhdessä niin, että jokainen vuorollaan jatkoi juttua. Joulun
alla teimme tarinan Tonttu.
Olipa kerran tonttu, jolla
oli tonttulakki päässä. Hän ihmetteli, minne kilikello oli joutunut. Tonttu
huomasi hangessa vihjeitä, pieniä kengänjälkiä ja kummallisia kuplia. Siellä
oli myös poro. Poro söi jäkälää ja ihmetteli suurta kuplaa. Suureksi ihmetyksekseen
se huomasi kuplien tulevan omasta suustaan. Tonttu oli vahingossa juonut
saippuavettä. Kuplat jylläsivät poron vatsassa niin, että se nousi ilmaan. Se
huomasi kilisevänsä. Kilikellot soittivat sen vatsassa joulumusiikkia.
Tietokone on tontun kotona.
Tonttu leikkii tietokoneella, joka menee rikki ja tontulle tulee paha mieli. Oi
joi! Oi joi! Lääkäritonttu soitetaan paikalle. Hän tuo tontulle uuden
kilikellon.
Jouluporo leijailee
edelleen ilmassa ja katselee revontulia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti